Wednesday, May 9, 2012

Solusi yang sebenar.


This is what I called as a solution to every  Muslim couples on this Earth. :)
Dari buat maksiat , atau menghampiri maksiat , baik nikah khitbah. Terjamin jauh dari murka Allah , jauh dari melakukan dosa serta maksiat.
Ringkasan video :
1. Hukum harus dengan persetujuan kedua belah pihak.
2. Lelaki tidak wajib beri nafkah selagi tidak tamkin (perempuan itu datang ke rumah lelaki)
3. Sebagai cara untuk mengelak dari terlanjur atau melakukan zina.
4. Pengantin duduk/tinggal berasingan  selepas nikah (Contoh sorang kat johor , sorang kat Perlis)
5. Bagus bagi remaja yang masih lagi belajar tapi tidak mampu memberi nafkah.
Wallahu'alam.
-Sekian-

Tuesday, May 8, 2012

Mentajdid niat kearah redha-Nya.

Niat merupakan kunci pada ibadah. Suatu ibadah itu dinilai mengikut niat yang ditetapkan. Kalau niat untuk perkara duniawi , maka perkara dunia yang kita dapat. Kalau niat untuk perkara ukhrawi , perkara akhirat yang kita dapat. Ini telah disentuh oleh Rasulullah SAW dan didengari oleh Saiyidina Umar al-Khattab ,

Rasulullah SAW bersabda : " Hayasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan hayasanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'" - Hadis Riwayat Muslim.

Haa , kan dah jelas. Niat kita menentukan hasil ibadah kita. Apakah sebaik-baik niat? Kawan aku pernah cakap kat aku pasal perkara ni. Dia kata ,

"Arif , niat kita nak belajar ni kena betul. Niat kita mesti niat yang kekal. Kalau kita niat kerana dunia, memang tak kemana. Walau semulia mana niat tu pun. Contoh, kalau kita niat nak belajar sebab nak tolong mak kita, niat tu kekal sementara mak kita hidup je. Lepas tu? Setiap yang bernyawa pasti pergi, Rep. Itu tak boleh dinafikan. Kalau niat hendak bekerjaya sahaja, lepas dah bekerja kita memang takkan menjenguk ilmu dah. Sebab tu kita mesti niat kerana redha Allah. Itu niat yang kekal, illa abadan abada. Akhirat kita dapat , dunia Allah bagi. Kan lagi bagus?"

Nah! Ambik. Kena lecture dengan seorang pelajar Darul Qur'an (Brother Faris ) baru nak tersedar.

Ya. Niat memang kena kerana redha Allah. Itu hakikat yang pasti. Kerja tanpa mencari redha Allah , hanya mengundang kerugian semata-mata. Bukankah begitu? Redha Allah itu sangat tinggi nilainya. Tidak mampu digambarkan betapa berjayanya dan beruntungnya mereka yang mendapat redha Allah.

-Allah berfirman: "Inilah hari (kiamat) yang (padanya) orang-orang yang benar (pada tutur kata dan amal perbuatan) mendapat manfaat dari kebenaran mereka; mereka beroleh Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia. Itulah kejayaan yang amat besar". - Al-Mai'dah : 119

Masih belum terlambat untuk kita perbaharui niat kita. Malahan , perbaharui niat juga merupakan satu perkara yang penting dalam aspek hidup ini. Masakan tidak , jikalau seringkali jiwa kita tergoda dengan dunia lantaran mengikutinya. Silap hari bulan , kita berniat sesuatu perkara itu untuk dunia hingga sanggup menolak hukum Allah , terus mengundang murka dan azab-Nya.

Firman Allah : "Mereka bersumpah kepada kamu supaya kamu redha akan mereka; oleh itu jika kamu redha akan mereka, maka sesungguhnya Allah tidak redha akan kaum yang fasik. " - at-Taubah : 96

 Itu sudah kritikal. Sebab itu kena selalu perbaharui niat. Mentajdid niat kearah redha Allah SWT.

Fikir-fikirkan semula. Untuk apa kita lakukan sesuatu. Untuk apa? Untuk siapa? Kenapa? Betulkah landasan kita? Kalau kita niat kerana dunia , setiap persoalan , lain jawapannya. Kalau niat kerana redha Allah , semua akan berpaksi pada hukum Allah dan syariat agama. Itu baru sempurna. Baru dapat title "Mu'min yang berjaya". Nak tak title ni? Mesti nak punya. Kalau nak, kena usaha. Kita perbaharui niat kita sekarang , Insya Allah , kita pasti berjaya , di dunia , juga di akhirat sana. Insya Allah.

Wallahu'alam.



Koleksi beberapa potong , Hadis , Kalamullah , serta kata-kata



Haa. Ada beberapa potong ayat Qur'an , Hadis , ngan kata-kata yang aku kumpul sejak masuk CFS IIUM , Petaling Jaya , Semester 3 nih. Haha. Mana tahu ada manfaatnya. Betul tak? Rajin2kan la membaca. :) - Koleksi ini akan di update dari masa ke masa. -

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


1. I trust everyone. It's the devil inside them that I don't trust.



2. To a man , there is always a battle that he could never avoid.



3. Give a man a truth , he will think for a day. Teach a man to reason , he will think for a lifetime.



4. It is strange to be known so universally and yet to be so lonely. - Albert Einstein



5. Everyone is a genius. But if you judge a fish in its ability to climb a tree, it will live its whole live believing it is stupid. - Albert Einstein.



6. It is strange when you seem like you are ready to face the World , but crumbles when you hear it's name.



7. Logic will get you from A to Z, but imagination will get you everywhere. - Albert Einstein.



8. Try to smile even it makes no sense in that situation.



9. Nabi Muhammad SAW bersada : ''Bagi setiap agama itu akhlak , dan akhlak bagi Islam itu ialah malu.''



10. Jadilah seperti pohon kayu yg lebat buahnya. Dilempar buahnya dengan batu, tetap dibalas dengan buah. - Saiyidina Abu Bakar as-Siddiq.



11. Selemah-lemah manusia ialah mereka yang tidak dapat mencari sahabat , dan lebih lemah dari itu ialah mereka yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari. - Saiyidina Ali Karamallahu Wajhah.



12. “Sesungguhnya seorang hamba yang berbicara dengan satu kalimat yang dibenci oleh Allah yang dia tidak merenungi (akibatnya), maka dia terjatuh ke dalam neraka Jahannam.”

- Riwayat al-Bukhari



13. Doa tanda pengharapan kita pada Allah. Firman Allah : "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doamu." Al-Ghafir:60



14. Apabila kita mati jangan dicari pusara kita dibumi , tapi carilah didalam jiwa setiap manusia. - Jallaluddin ar-Rumi , Penyair Sufi.



15. ‎"Berilah khabar gembira kepada umat ini dengan keagungan , ketinggian , kemenangan , dan kekuasaan di Bumi. Sesiapa yang mengamalkan amalan akhirat kerana dunia (riak), ia tidak peroleh bahagian di akhirat" - Riwayat Ahmad dan al-Hakim.



16. Love is strange. It appeared out of nowhere but still managed to find a place in your heart.



17. A wise king never seeks for war but always prepare for it.



18. A man who moves a mountain starts by carrying away small stones.



19. “Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” - (Hadis riwayat Muslim)



20. “Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” - (Hadis riwayat al-Hakim)



21. ‎"Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran) Yang Maha Pemurah, Kami adakan baginya Syaitan (yang menyesatkannya), lalu Syaitan itu menjadi temannya yang tidak renggang" - Az-Zukhruf : 36.



22. "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala atas kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa atas kejahatan yang diusahakannya. " - Al-Baqarah : 286.



23. Jangan berfikir mengapa kita melakukan dosa kerana itu fitrah manusia , sebaliknya fikir mengapa kita tidak taubat kemudiannya.



24. Sometimes , a thousand words can't change a man but an advice will.



25. Sometimes a man of few words comes with greater speech.



26. Imam yang hebat bukan kerana kelunakan suaranya , tetapi kerana ilmunya.



27. Ujian adalah hak mutlak Allah SWT. Jangan sesekali mempersoalkannya walau diri sudah warak atau alim. Sedangkan nabi diberi ujian oleh Allah , apatah kita, manusia biasa.



28. If you afraid of taking chances , how are you gonna reach the top?



29. If you want to win a war , you got to battle with all your heart.



30. Those who forget the past generation tends to take the world today for granted.



31. Better crippled in body than corrupted in mind.



32. Sakit itu penghapus dosa. Maka bersyukur dan beristighfarlah kepada Al-Ghaffur, Yang Maha Pengampun ketika kita sihat dan sakit.



33. In every difficulties lies opportunity. - Albert Einstein



34. Stand for what is right even if you stand alone.



35. If Allah takes something away from you , it is to replace it with something better. If He doesn't replace it in this World , He will replace it in the Hereafter ; for He is the Most Gracious and we should be grateful for whatever He gives us.



36. “Tidakkah kalian mendengar? Tidakkah kalian mendengar? Sesungguhnya kesederhanaan itu sebahagian daripada iman!” - Hadis Riwayat Abu Daud-



37. When we started to lose hope in something, that is when the real test begins. The test of our patience and our hope towards Allah.



38. When Allah give you a test , He already knew that you will or will not solve the test. And He also knew you were or were not capable of solving the test. Then Why He gave it to us? Because:

~~~1. As a way of Jihad, as restraining oneself from ma'sia is a Jihad.

~~~2. The event will be displayed as one of the proof that against or support us in the Judgement Day.



39. Apabila kita:-

~~~1. takut pada Allah , maka kita akan jauhi diri dari maksiat.

~~~2. bersyukur pada Allah , maka akan lahir ikhlas dalam ibadah.

~~~3. bertafakur pada Allah , maka akan lahir rasa cinta dan bangga pada Allah.



40. Dont' put your hope too high in the sky. Lower it down and it will land on a cloud with a beautiful rainbow as the result.



41. Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah lautan itu menjadi tinta untuk menulis kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walau Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan". - Al-Kahfi : 109. -



42. Sabda Rasulullah SAW : "Tidak boleh hasad kecuali pada dua perkara, iaitu: terhadap seseorang yang Allah anugerahkan harta, lalu dia gunakan harta tersebut pada jalan kebenaran (sedekah) , dan terhadap seseorang yang dianugerahkan ilmu, lalu dia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada manusia lain (mencari ilmu) ". -Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim-



43.

Tiada cinta kekal abadi,

Tiada sayang kekal ke mati,

Kecuali sayang dari Ilahi ,

Dan itu tanda cinta hakiki.



44. Make no mistake between my personality and my attitude. My personality is who I am , and my attitude depends on who you are.



45. Never locked away a secret, deep inside yourselves, something you once knew to be true but you chose to forget. Why? Because as time passed by , you'll start to regret.



46. I always wonder why birds choose to stay in the same place when they can fly anywhere on the Earth. Then, I ask myself the same question. - Harun Yahya.



47. ‎"Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang-orang yang berpengetahuan jika kamu tidak mengetahui." - An-Nahl:43



48. Life is not to be solved as it is not a problem in the first but rather a reality that we need to experience with.



49. If only the successful have no arrogance and the one who fail have no despair , the World will be a better place.



50. Rasulullah SAW menegur Sa'ad kerana kelihatan boros dalam penggunaan air. Sa'ad bertanya: "Apakah terhadap air juga dikatakan boros?". Nabi bersabda: "Ya walau jika engkau berada didalam sungai sekalipun." - HR Ahmad dan Ibn Majah. -



51. Try to make a history rather than follow one.



52. Have you seen the Wonders of our Universe? The complexities of its design is absolute , yet its beauty is a marvel. Have we ever stops for a moment to appreciate it while we can and praise its Creator for such a wonderful World we live in?



53. They may have Steve Jobs , Bill Gates , and Michael T. Duke. But we have the man who shook Constantinople after about 900 years it had been untouched, Sultan Muhamad Ibni Murad Al-Fateh.



54. If your life is so far from the meaning of Iman , that means your life has no color except from black.



55. Knowledge is something you can't forget , not something you can temporarily remember. That is info , not knowledge.



56."But repentance is not [accepted] of those who [continue to] do evil deeds up until, when death comes to one of them, he says, "Indeed, I have repented now," or of those who die while they are disbelievers. For them We have prepared a painful punishment." An-Nisa:18



57. Imam Hasan Al-Basri ada berkata, "Sesungguhnya sedang aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu. Bukan juga yg paling soleh dlm kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas utk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah org yg memberi peringatan."



58."And [they are] those who, when they spend, do so not excessively or sparingly but are ever, between that, [justly] moderate" - Al-Furqan : 67



59. [He] who created death and life to test you [as to] which of you is best in deed - and He is the Exalted in Might, the Forgiving - Al-Mulk : 2



60. And the servants of the Most Merciful are those who walk upon the earth easily, and when the ignorant address them [harshly], they say [words of] peace. - Al-Furqan : 63



61."Dan berserahlah kepada Allah (dan janganlah menumpukan harapanmu kepada yang lain), kerana cukuplah Allah menjadi Pentadbir urusanmu." - Al-Ahzab : 3.



62. "Dan Allah mewahyukan kepadaku agar kamu saling merendah diri, agar tidak ada seorang pun yang berbangga diri pada yang lain dan tidak pula seorang pun berlaku zalim pada yang seorang yang lain.” - Hadis Riwayat Muslim-



63. "Kewajiban seorang muslim terhadap muslim yang lain ada lima, (iaitu): menjawab salam, menjenguk orang sakit, mengiringi jenazah, menghadiri undangannya dan mendo’akan orang yang bersin." -Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim-



64. Rasulullah SAW said: “When a man dies, his good deeds come to an end except three: ongoing charity, beneficial knowledge and a righteous son who will pray for him." -Naratted by Imam Muslim -



65.“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata yang baik atau diam”. -HR. Bukhari Muslim-



66. Rasulullah bersabda : " Barang siapa diantara remaja berkahwin dalam usia muda, maka menangis lah syaitan." HR . Ibnu 'Addi.



67. “Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya” - Hadis Riwayat At-Tirmizi.



68. Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya. -Hadis Riwayat Abu Dawud-



69.Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi umat manusia, kerana kamu menyuruh berbuat baik dan melarang perbuatan mugkar , serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman) -Ali-Imran:110



70. One gathers knowledge to get closer to his Creator, but if he do not do so , his niat has yet to be purified. - Sir Alizaman.



71. Rasulullah SAW bersabda:”Sesungguhnya Allah mempunyai sembilan puluh sembilan nama iaitu seratus kurang satu. Siapa menghafaznya (yakni beramal dengannya) masuklah ke syurga.” - Hadis Riwayat Muslim.



72. Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya Allah mengangkat daripada umatku (dari dosa, dalam keadaan dia) tersalah, terlupa dan yang dipaksa melakukannya”- Hadis Riwayat Ibn Majah



73. "Sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Engkau! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya). Sesungguhnya aku

tergolong dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri". - Al-Anbiya' : 87



74. Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar; dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. - Al-Ankabut : 45



75. Tidak sempurna iman tanpa thaqwa , dan tidak sempurna thaqwa tanpa sabar.



76. Sabda Muhammad SAW : "Tidak tergolong dari umatku mereka yang tidak menghormati orang tua, tidak berbelas kasihan pada kanak-kanak , dan tidak mengetahui [kemuliaan] hak-hak ulama kami" - Hadis Riwayat Ahmad dan al-Hakim-



77. The quieter you become , the more you will hear.



78. Which one is more reliable? A pencil that can write history and ideas , or an eraser that can wipe and correct mistakes? My answer is : A ruler which can give guidance (in a straight way) to the user.



79. Perhatikan keadaan sekeliling kita. Kadang2 , Allah nak tegur/bimbing kita dgn cara memberi contoh pada keadaan sekeliling. Maka ambillah iktibar dr setiap perkara



80. Luqman al-Hakim menasihati anaknya dengan berkata : "Wahai anakku, hendaklah kamu ingat kebaikan orang terhadapmu dan lupa kejahatan orang terhadap diri mu jua. Dan hendaklah kamu lupa akan kebaikanmu terhadap orang dan ingat akan kejahatanmu terhadap orang lain."



81. Sabda Rasulullah SAW : "Sesiapa yang menyenangkan orang yang susah, Allah akan menyenangkannya di dunia dan di akhirat serta Allah menolongnya selagi mana hambanya menolong saudaranya." - Hadis Riwayat Muslim.



82. Say, [O Muhammad], "Travel through the land and observe how He began creation. Then Allah will produce the final creation. Indeed Allah , over all things, is competent." - Al-Ankabut : 20



83. Menjatuhkan kezaliman dari berkuasa adalah satu kewajipan. Org yg rela kezaliman bertapak dimuka bumi adalah dayus. - Ust. Wan Ji.



84. When there is something wrong happened , just redha with it. There is something we don't know which Allah had planned for us. Just Husnu Zhan to Allah. :)



85. Kadang2 , sedang kita rasa kita ini sangat berilmu , tiba2 Allah serlahkan ilmu seorang yang lain yang ternyata jauh lebih luas dari kita , semata-mata untuk menghilangkan rasa takabbur dan riya' dalam diri kita. Sayang betul Allah dengan kita kan? :)



86. Nabi Muhammad SAW : "Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka; dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dari dosa-dosa mereka." - Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Tirmizi-



87. Tidak ada dosa kecil (yang terlepas) ketika kau berhadapan dgn keadilan Allah, dan tidak ada dosa besar (yang tidak diampuni kecuali syirik) ketika datang kepadamu rahmat pengampunan Allah. - al-Hikam



88. ‎"So remember Me [Allah]; I will remember you. And be grateful to Me and never be ungrateful [or deny] Me" - Al-Baqarah : 152.



89. "Janganlah kamu menyerupai orang-orang musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai (kumis) kamu."- Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Baihaqi-



90. It is He who sent down tranquillity into the hearts of the believers that they would increase in faith along with their [present] faith. And to Allah belong the soldiers of the heavens and the earth, and ever is Allah Knowing and Wise. - Al-Fath:4



91. " Tidak halal bagi seorang muslim tidak bertegur sapa (kerana bergaduh) lebih dari tiga hari. Yang lebih baik antara keduanya adalah yang memulakan salam" - Hadis Riwayat Imam Bukhari -



92. ‎"And [remember] when your Lord proclaimed, 'If you are grateful, I will surely increase you [in favor]; but if you deny, indeed, My punishment is severe.' " - Surah Ibrahim : 7



93. Do the people think that they will be left to say, "We believe" and they will not be tried? - Al-Ankabut : 2



94. Rasulullah SAW bersabda: "Kelebihan seorang yang berilmu dengan seorang abid adalah seperti kelebihanku dengan orang yang paling rendah darjatnya di kalangan kamu." - Riwayat at-Tirmizi



95. Sabda Rasulullah SAW : "Dan sesungguhnya para ulama itu adalah pewaris Nabi-nabi. Dan sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar dan dirham dan mereka hanya mewariskan ilmu, maka siapa-siapa yang mengambilnya berarti dia telah mengambil bahagian yang sempurna" - Riwayat at-Tirmizi



96. Rasulullah SAW bersabda :"Apabila salah seorang di antara kalian hendak makan, maka ucapkanlah ‘bismillah’ dan jika ia lupa untuk mengucapkan ‘bismillah’ di awal makan, maka hendaknya ia mengucapkan ‘bismillah awwaluhu wa akhirahu’." - Hadis Riwayat Abu Daud & Tirmidzi-



97."So when the Qur'an is recited, then listen to it and pay attention that you may receive mercy." - Al-A'raf : 204.



98. Rasulullah SAW bersabda : "Sangat mengagumkan keadaan seorang mukmin, sebab segala keadaannya untuk ia sangat baik , dan tidak mungkin terjadi demikian kecuali bagi seorang mukmin. Jika mendapat nikmat ia bersyukur , maka syukur itu sangat baik baginya dan apabila menderita kesesusahan ia bersabar , maka sabar itu lebih baik baginya" - Hadis Riwayat Muslim.



99. [Mention] when the youths retreated to the cave and said, "Our Lord, grant us from Yourself mercy and prepare for us from our affair right guidance." - Al-Kahfi : 10.



100. Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya perumpamaanku dengan umatku seperti seorang lelaki yang menyalakan api , lalu datang serangga dan kelkatu mengerumuni api itu. Maka aku berusaha mnjauhkan kalian dari terkena api itu

sdgkan kalian sentiasa ingin mendekati api itu." -Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim-



101. Sabda Rasulullah SAW :" Setiap Muslim ke atas Muslim yang lain adalah haram iaitu darah, harta dan maruahnya." - Riwayat Muslim



102. They said, "Exalted are You; we have no knowledge except what You have taught us. Indeed, it is You who is the Knowing, the Wise." - Al-Baqarah : 32



103. Sabda baginda: "Kerapkan saling memberi hadiah kerana hadiah itu dapat meneguhkan rasa cinta dan menghilangkan kekotoran hati." - Hadis Riwayat at-Tabarani-



104. Biar agama di depan sekali , walau terkorban nyawa dan diri. Di mata dunia mungkin dibenci , di sisi Allah darjatnya tinggi.



105. Tetapi kebanyakkan kamu mengutamakan kehidupan dunia; sedang kehidupan di akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal.- Al-A`la : 16-17



106. Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya seorang mukmin yang dapat mengejar akhlak yang baik, darjat orang itu sama seperti orang yang terus menerus berpuasa dan solat malam.” - Hadis Riwayat Abu Daud -



107. Sabda baginda SAW: “Tiada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan seorang mukmin di hari kiamat daripada akhlak yang baik.” - Hadis Riwayat Tirmidzi-



108. Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan ? - Ar-Rahman : 13



109. You say that you love rain, but you open your umbrella when it rains.You say that you love the sun, but you find a shadow spot when the sun shines.You say that you love the wind, but you close your windows when wind blows.This is why I am afraid, you say that you love me too. - Bob Marley.



110. Sabda baginda SAW: “Amalan yang paling disukai di sisi Allah ialah amalan yang dilakukan secara berterusan (istiqamah) biarpun sedikit.”- Hadis Riwayat Bukhari



111. Sometimes people doesn't like to be overshadowed by our achievement , so brothers let us be humble and keep our achievement in secret. - Sir Alizaman.



112. "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." - ad-Dhariyat : 56.



113. Sabda Rasulullah SAW: "Agama itu nasihat." Sahabat bertanya: "Untuk siapa?" Rasulullah menjawab : " Untuk Allah , kitab-Nya , Rasul-Nya , pemimpin Islam dan umatnya." - Hadis Riwayat Muslim , Abu Daud , dan an-Nasa'i.



114. “Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang berilmu tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil, kerana orang yang jahil itu tidak pernah faham landasan ilmu” - Imam as-Syafi'e Rahimahumullah.



115. "Berhati-hatilah kalian terhadap dosa kecil, kerana jika berkumpul dalam diri seseorang ia akan dapat membinasakannya." - Riwayat Ahmad dan al-Tabarani dalam al-Awsat.



116. "Setiap kali ilmu aku bertambah banyak , setiap kali itulah aku bertambah tahu bahawa aku masih lagi jahil." - Imam as-Syafi'e.



117. Berdoalah kepada Allah : "Ya Allah , aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu serta amaln yang menyampaikan aku kepada cinta-Mu. Ya Allah jadikan cinta-Mu lebih aku cintai daripada diriku, keluargaku, serta air yang sejuk (ketika terik mentari)." - Hadis Riwayat at-Tirmizi



118. Rasulullah SAW bersabda: “ Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan sekaligus cabut dari para hamba, akan tetapi Allah mencabut ilmu dengan mewafatkan para ulama, sehingga apabila Allah tidak menyisakan para ulama, manusia akan mengangkat para pemimpin (agama) orang-orang-orang yang bodoh. Mereka (tokoh agama itu) ditanya, lalu menjawab dengan tanpa ilmu, mereka sesat dan menyesatkan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)



119. "And never think that Allah is unaware of what the wrongdoers do. He only delays them for a Day when eyes will stare [in horror]." - Surah Ibrahim : 42



120. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, "Aku takut kepada Allah", seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya." - Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah



121. Daripada Abu Al-Abbas Sahl Bin Saad As-Sa’idi RA, beliau berkata : "Seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah SAW dan berkata :"Wahai Rasulullah, tunjukkanlah kepadaku satu amalan apabila aku melakukannya, Allah SWT cinta kepadaku dan manusia juga cinta kepada ku." Rasulullah SAW bersabda :"Zuhudlah terhadap dunia nescaya kamu akan dicintai oleh Allah SWT, dan zuhudlah terhadap apa yang dimiliki oleh manusia, nescaya kamu akan disukai oleh manusia.” - Hadis Riwayat Ibnu Majah



122. ‎"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. -Surah al-Ra'd : 28



123. If an Islamic nation will rise and become a great civilization nowadays , it is because they translated their Iman into actions. - Sir Alizaman.



124. Sabda Rasulullah SAW: “Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” - Hadis Riwayat Muslim.



125. Sabda Baginda SAW : "Seorang Mu'min itu berada diatas agama (gaya hidup dan perilaku) sahabatnya. Maka, salah seorang dari kamu hendaklah memerhatikan dengan siapakah dia bersahabat." - Hadis Riwayat at-Tirmizi



126. Sabda Rasulullah SAW: " Janganlah engkau meremehkan apa-apa sahaja kebaikan (yang datang dari saudaramu). Jika engkau berjumpa saudaramu , berikan dia senyuman kegembiraan." - Hadis Riwayat Muslim.



127. "Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikkannya dan agamanya. Maka pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tanganmu." - Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim



128. Seorang pemimpin harus ada akhlak yang mampu menterjemahkan teori kepada praktikal.



129. Sabda Rasulullah SAW: "Berdoalah kamu kepada Allah Taala dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan alpa." -Riwayat at-Tirmizi



130. “Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Mata itu zinanya pandangan, telinga itu zinanya mendengar, lidah itu zinanya ucapan, tangan itu zina melakukan kekerasan, kaki itu zinanya langkah, dan hati itu mengharap dan berkeinginan, dan mengiyakannya kemaluan atau mendustakannya.” - Hadith Riwayat Muslim.



131.“Kalau benar cinta, mestilah hendak bersama ke syurga. Apa-apa yang melempar ke neraka, itu bukan cinta namanya.” - Hilal Asyraf



132. Sabda baginda SAW : "Doa seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain kerana Allah didalam tempat yang berjauhan akan diterima oleh Allah" - Hadis Riwayat Muslim



133. "Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan/kekejaman) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." - Al-Baqarah : 216



134. "Ya Allah, janganlah Engkau menghukumku dengan apa yang mereka katakan. Ampunilah aku atas apa yang tidak mereka ketahui. Dan jadikanlah aku lebih baik daripada apa yang mereka sangkakan" - Hadis Riwayat Bukhari



135. Putus cinta hanya sementara , sedangkan permulaan jalan cinta yg sebenar adalah selepas berkahwin.



136. Sabda baginda SAW :"Tidaklah seorang lelaki Muslim yang melihat keindahan - keindahan seorang wanita lalu dipejamkan matanya melainkan digantikan oleh Allah bagi dirinya satu ibadah yang dapat dirasai nikmatnya" - Hadis Riwayat Ahmad.



137. Kita perlu belajar untuk memandang seseorang, sesuatu kumpulan, sesuatu peristiwa, atau apa sahaja, secara menyeluruh. Agar kita tidak zalim dalam menilainya. - Hilal Asyraf-



138. Sabda baginda SAW : "Tidak diterima oleh Allah SWT akan solat tanpa bersuci dan sedekah dari (sumber) yang haram." - Hadis Riwayat Muslim



139. Sabda baginda SAW: "Seseorang apabila mengkafirkan saudaranya, maka kembalilah kekufuran itu kepada salah seorang daripada keduanya". - Hadis Riwayat Muslim



140. Ketika Imanmu sedang tinggi melangit, lakuknlah amalan sunat & wajb sebanyak mungkn, namun apabila Imanmu sedang lemah, peliharalah yang wajib agar tidak terus berkurang. - Saiyidina Ali Bin Abi Talib Karamallahu Wajhah.



141."Dan Allah akan menambahi hidayah petunjuk bagi orang-orang yang menurut jalan petunjuk (hidayah); dan amal-amal yang baik yang tetap kekal faedah-faedahnya itu, lebih baik balasan pahalanya di sisi Tuhanmu dan lebih baik kesudahannya." - Surah Maryam : 76


142. "Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk." (Al-Qasas :56)


143. Rasulullah SAW bersabda:" Allah telah berfirman: Sebaik-baik persembahan yang dapat diberikan hamba-Ku kepada-Ku ialah meyampaikan nasihat kerana Aku " - Hadis Riwayat Ahmad, Hakim, Abu Nu'aim


144. Imam Hasan al-Basri berkata , "Hati ini menjadi rosak melalui 6 cara."
1- Melakukan dosa dalam harapan taubat masih ada (permainkan taubat)
2- Mencari ilmu dan tidak mengamalkannya
3- Beramal tanpa ikhlas
4- Mendapat rezeki tapi tidak mensyukuri.
5- Tidak redha akan perintah dan ketentuan Allah.
6- Mengebumikan jenazah tanpa mengambil iktibar.
-Wallahu'alam-



145. ‎"Sesiapa yang meringan-ringankan adab, suatu hari ia akan meninggalkan sunnah. Siapa meringan-ringankan sunnah, suatu hari ia akan meninggalkan fardu. Siapa yang meringan-ringankan fardu, suatu hari ia akan kehilangan iman." -Kata Imam Hasan Al-BAsri. Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dalam SyuĆ”bul Iman.


146. "Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?" - al-Baqarah : 44(Tegur orang sambil kita juga berubah sekali , Wallahu'alam)


147. Doalah : "Kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan mensyirikkan Engkau dengan sesuatu yang kami tidak ketahui , dan kami mohon ampun kepada-Mu jika kami terlanjur mensyirikkan Engkau dengan sesuatu tidak kami ketahui." -Riwayat Ahmad dan at-Tabrani


148. "Aduhai malangnya aku! Alangkah baiknya jikalau aku tidak mengambil dirinya sebagai teman akrabku. Sesungguhnya dia telah memalingkan aku dari al-Qur'an padahal ia sudah disampaikan kepadaku, dan Syaitan itu bukan penolong manusia." - al-Furqan : 28-29


149. Nikah harus disertai dengan minda yang sedar , bukan minda yang sedang mamai dibuai cinta. - Hasrizal Abdul Jamil


150. “Barangsiapa yang merebahkan diri ditilamnya dengan niat bangun malam untuk mengerjakan sembahyang kemudian ia tertidur sampai pagi maka dituliskan untuknya pahala apa yang ia niatkan. Manakala tertidur itu ialah sedekah Tuhan kepadanya.[Riwayat Nasa’i dan Ibnu Majah]