Wednesday, October 31, 2012

Qasidah.

Qasidah Imam al-Haddad : Qod Kafani. Tenang. Sayup. 
Insya-Allah , hati jadi tenteram. Jom layan.


Translation in Malay for the whole video (noted that this translation is not 100% accurate as Arabic terms had deeper meaning , but it should give you the general idea) :

Aku memohon ampun kepada-Mu , ya Allah ,
 Tuhan Segala Ciptaan.
Aku memohon kepada-Mu , ya Allah , 
atas segala dosaku.

Telah cukup bagiku ilmu Tuhanku ,
didalam persoalan dan pilihan daku.

Maka doaku serta permintaan daku yang tiada henti  ,
Bukti akan kelemahan serta kekurangan diriku.

Aku memohon ampun kepada-Mu , ya Allah , 
Tuhan Segala Ciptaan.
Aku memohon kepada-Mu , ya Allah ,
 atas segala dosaku.


Atas sebab rahsia (tentang kelemahan dan kekurangan) itu ,
aku memohon kepada-Mu,
Disaat daku senang mahupun susah.

Aku hanyalah hamba, menjadi kemuliaanku (untuk memohon kepada-Mu),
atas kelemahan daku serta keperluan yang ada padaku.

atas kelemahan daku serta keperluan yang ada padaku.

Aku memohon ampun kepada-Mu , ya Allah , 
Tuhan Segala Ciptaan.
Aku memohon kepada-Mu , ya Allah ,
 atas segala dosaku.


Maka, telah cukup bagiku ilmu Tuhanku , 
didalam persoalan dan pilihan daku.


Ya Tuhanku , Yang Memiliku,
Hanya Engkau ketahui akan keadaan diriku.

Aku memohon ampun kepada-Mu , ya Allah , 
Tuhan Segala Ciptaan.
Aku memohon kepada-Mu , ya Allah ,
 atas segala dosaku.

Dan apa yang bersemadi didalam jiwaku ini ,
(dari)  kesedihan juga kelalaian,

Tolonglah daku dengan kelembutan-Mu ,
wahai Raja Segala Raja.

Dari-Mu, wahai Raja Segala Raja.


Aku memohon ampun kepada-Mu , ya Allah , 
Tuhan Segala Ciptaan.
Aku memohon kepada-Mu , ya Allah ,
 atas segala dosaku.